Onko hiirillä kelloja? On tietenkin. Minulla on monta henkilökohtaista kelloa, jotka käyvät juuri minun aikaani. Äidilläkin on kelloja. Hän sanoo joskus, että minun olisi mentävä nukkumaan hänen kellonsa mukaan – vaikka minun kelloni ei ole vielä lainkaan kertonut, edes torkkukytkimellään, että kohta on nukkuma-aika. Torkkukytkin, etkö muka tiedä mikä se on? No, silmäluomet lurppaavat, ikään kuin valuvat alas ja lups painautuvat välillä ihan kiinni ja vetävät kuononkin rintaa vasten. Silloin alkaa jo nukkuma-aika olla aika lähellä.

Ihmisilläkin on kelloja, olen kuullut. Olen nähnytkin sellaisen kerran, kun jouduin ajelulle heidän autonsa kyydissä. Ihminen vilkaisi sitä ja tokaisi: ”Voi jestas miten paljon, nyt on jo kiire!”

Siinä edessä oli sellainen valo, jossa joku osa vaihtui toiseksi pienin väliajoin. Mittasi kuulemma aikaa, sanoi isoveli, Samppi-hiiri, joka seurasi tilannetta kanssani auton takaikkunalle heitetyn lippalakin takana. Vaan mitä aikaa se mittasi? Ei nukkumamenoaikaa, ei ruoka-aikaa – sillä minun vatsani oli silloin ihan hiljaa. Ja vatsa, jos mikä, tietää, milloin on aika syödä.  Minä en ollenkaan ymmärrä mihin sellaista kelloa tarvitaan, joka mittaa mitä vain – josta ei ole hajuakaan. Ei ihme, jos ihmiset välillä ovat hermostuneita. Katsella nyt kelloa, joka ei yhtään kerro mitä pitää tehdä, mutta sen tiedät, että käy se, menee kiivasta vauhtia eteenpäin ja kohta olet jo myöhässä jostain.

Hiirelle on kaikkein tärkeintä tietää mikä on ruoka-aika, mikä nukkumaanmenoaika. Tai oikeastaan, senkin kertovat luomet kiinni painuessaan. Meillä hiirillä on siis kellot koko aja matkassa sisällä jossain nahan alla pään ja varpaiden välissä. Ja herätyskellokin on meissä sisällä, integroitu, ykskaks vain huomaat, ettei uni jaatkukaan ja on lähdettävä katsomaan mitä uusi päivä tuo tullessaan.

Nyt se muuten näyttää tuoneen lokit tuonne jäälle. Heippa taas, tämä hiiri lähtee kysymään niiltä, joko joutsenia on näkynyt. Lahdenppohjassa on kuulemma jo sulaa. Kerron sulle taas joskus lisää hiirten elämästä. Nähdään!